Cieľom návrhu je umožniť vybraným motorovým vozidlám od účinnosti
zákona, ktorá sa navrhuje dňom vyhlásenia, do 30. septembra 2023
parkovanie na chodníku za pravidiel, ktoré platili do 28. februára tohto
roka. Na základe ostatnej úpravy, ktorá nadobudla účinnosť 1. marca
2022, totiž došlo k zániku možnosti pre vybrané motorové vozidlá
parkovať na chodníku priľahlom k ceste pri zachovaní voľného priestoru
1,5 metra.
"V mimoriadne exponovaných lokalitách spôsobí táto nová úprava mnohým
obciam, respektíve mestám a mestským častiam, parkovací kolaps, keďže
vzhľadom na počet áut tieto jednotky územnej samosprávy jednoducho
nemajú a do tejto doby nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta,
respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na
chodníkoch," podotkli predkladatelia v dôvodovej správe.
Na základe pozmeňujúceho návrhu poslanca Petra Cmoreja (SaS) sa
prechodné obdobie skrátilo, pôvodne ho predkladatelia navrhovali až do
31. marca 2024. S tým nesúhlasilo napríklad mesto Bratislava, ktoré to
považovalo za príliš dlhú lehotu. Koniec septembra 2023 je podľa Cmoreja
kompromisom. Priblížil, že to súvisí aj s tým, že v lete sa najlepšie
robí dopravné značenie, preto sa lehota končí po lete.
Upravila sa aj najvyššia hmotnosť vozidla, ktoré môže stáť na chodníku
pri dodržaní ostatných pravidiel, a to z 3500 kilogramov (kg) na 2800
kg. Dôvodom je, že chodníky sú projektované zhruba na nosnosť 2800 kg a
týmto spôsobom sa vylúčia veľké dodávky. Z pozmeňujúceho návrhu
vyplynula aj úprava, ktorá pridala elektrické kolobežky, ktoré by podľa
pôvodného znenia nemohli byť zaparkované na chodníku.
Cmorej zároveň vo štvrtok na tlačovej konferencii vyzval obce, aby
mysleli na to, že toto predĺženie povolenia parkovania na chodníkoch je
"skoro určite" posledné. "Ja si po tých rokovaniach neviem prestaviť,
že za rok a pol by niekto ešte predlžoval možnosť parkovať na
chodníkoch, keďže majú naozaj rok a pol na to, aby si osadili dopravné
značenie na chodníkoch, kde chcú povoliť parkovanie, alebo vyznačili
nové parkovacie miesta tam, kde to je možné," dodal poslanec.
Zákon bude účinný dňom vyhlásenia, ak ho podpíše prezidentka SR. Zároveň
tým zanikne trestnosť priestupku za parkovanie na chodníku pri dodržaní
ostatných pravidiel. "Ak niekto v tom medziobdobí dostal pokutu za
to, že zaparkoval na chodníku a všetko ostatné bolo dodržané, to
znamená, 1,5 metra miesta pre chodcov zostalo a ani žiaden iný paragraf
zákona o cestnej premávke neporušil a nezaplatil pokutu na mieste, tak
účinnosťou tohto zákona sa správne konanie o tomto priestupku zastaví,
lebo zanikne trestnosť tohto porušenia zákona," skonštatoval Cmorej.